Local
රාජ්ය ආයතන 2,200ක් ගැන IMF වෙතින් දැනුම් දීමක්…
Published
6 months agoon
By
admin‘මූල්ය අරමුදලේ ප්රකාශයේ කියලා තියෙනවා රාජ්ය ආයතන 52 ක් ප්රධාන උපාය මාර්ගික රාජ්ය ආයතන හැටියට හඳුනාගෙන තිබෙනවා. ඒ වගේම තවත් රාජ්ය ආයතන පොදුවේ ගත්තම 2200 ක් තියෙනවා. එතකොට මේ රාජ්ය ආයතන ආර්ථිකයට කරන දැඩි බලපෑම අවම කරගත යුතුයි කියන කතාව බොහොම පැහැදිලිව මූල්ය අරමුදල කියලා තියෙනවා’ යයි 43 සේනාංකයේ නායක, පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී පාඨලී චම්පික රණවක මහතා පවසයි.
රාජ්ය ආයතන ලාභ ලබන තත්ත්වයට පත් කළ හැක්කේ කෙසේද යන්න තමන් අමාත්ය ධුර දරන කාලයේ පෙන්වා දුන් බව ද ඔහු අවධාරණය කරයි. පෞද්ගලික අංශයට රජයේ ව්යාපාර පවරා දීමක් සිදු කරන්නේ නම්, නම් අතිශය ශක්තිමත් නියාමන ක්රියාවලියක් සහ නියාමන අධිකාරී ප්රමාණයක් ස්වාධීනව තිබිය යුතු ම වන බව ද රණවක මහතා පෙන්වා දෙයි. රාජ්ය ආයතන කළමනාකරණ විගණනයකට ලක් කොට වසා දැමිය යුතු, එකතු කළ යුතු, කුඩා කළ යුතු, පවත්වා ගත යුතු, පුද්ගලීකරණය කළ යුතු ආයතන මොනවාද යන්න විද්යාත්මක ක්රමවේදයකට අනුව තීරණය කළ යුතු බව මින් පෙර ද 43 සේනාංකය අවධාරණය කළ බව රණවක මහතා මතක් කරයි.
ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ වැඩසටහන ක්රියාත්මක කිරීමේ දී ජනතාව දිනාගනිමින් ජනතාව ඒ සම්බන්ධයෙන් දැනුවත් කිරීම රජයේ වගකීමකි. වෘත්තීය සමිති ඇතුළු සියළු පාර්ශව සමග විධිමත් සාකච්ඡා ක්රියාදාමයකට රජය පිවිසිය යුතුය. එලෙසම තමන් කිරීමට යන දේ සම්බන්ධයෙන් රජය විධිමත් ප්රකාශනයක් වහාම සිදු කළ යුතු බවත් රණවක මහතා පෙන්වා දෙයි. ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල විශේෂයෙන් කියා සිටින ආකාරයට ආණ්ඩුවේ ප්රසම්පාදන ක්රියාවලිය විවෘත කරමින් ඒවායේ තොරතුරු වහාම හෙළිදරව් කිරීමේ වැදගත්කම 43 සේනාංකයේ නායකයා අවධාරණය කළේ රාජ්ය ආයතන පෞද්ගලීකරණය පිළිබඳව 43 සේනාංකය විසින් පවත්වන ලද මාධ්ය හමුවකට එක්වෙමිනි.
“රාජ්ය ආයතන ගණනාවක්, ආයතන හතක් පමණ රජය විසින් ලැයිස්තුගත කරලා තිබෙනවා. ඇතැම් ඒවා තවදුරටත් පුද්ගලීකරණය කිරීම පිළිබඳව තවත් ඒවා සහමුලින්ම රාජ්ය අයිතියෙන් ඉවත් වීම පිළිබඳව. ඒ වගේම මේ ලැයිස්තුවට තවත් ආයතන ඉදිරියේදී එක් වීමට නියමිත බවත් අපිට පේන්න තියෙනවා. ප්රධාන වශයෙන්ම ආණ්ඩුවේ සහ ඒ ආශ්රිත මතවාදකරුවන් ප්රකාශ කරන්නේ රජය ව්යාපාර කිරීමෙන් ඉවත් විය යුතුයි කියලා. මේක තමයි කියන අදහස. ඒ කියන්නේ රජය හුදු නියාමන අධිකාරියක් බවට නීතිය හා සාමය පමණක් ආරක්ෂා කරන සෙසු සියලුම දෑ පුද්ගලික අංශයට ලබාදෙන නියාමන අධිකාරියක් බවට පත්විය යුතුයි කියන අදහස.
රජය පැත්තෙන් තව අදහස් දෙකක් පලවෙනවා. එකක්, මූල්ය අරමුදලේ කොන්දේසි තියෙනවාය මේ රාජ්ය ආයතන සම්බන්ධයෙන් කියන අදහසත් ඒ වගේම රට ඉදිරියට කරගෙන යාමට අවශ්ය කරන විදේශ විනිමය සොයා ගැනීමට මේ ආයතන විකිණීමට අවශ්ය බව.
මූල්ය අරමුදලේ ප්රකාශයේ කියලා තියෙනවා රාජ්ය ආයතන 52 ක් ප්රධාන උපාය මාර්ගික රාජ්ය ආයතන හැටියට හඳුනාගෙන තිබෙනවා. ඒ වගේම තවත් රාජ්ය ආයතන පොදුවේ ගත්තම 2200 ක් තියෙනවා. එතකොට මේ රාජ්ය ආයතන ආර්ථිකයට කරන දැඩි බලපෑම අවම කරගත යුතුයි කියන කතාව බොහොම පැහැදිලිව මූල්ය අරමුදල කියලා තියෙනවා. ඒක අපිත් කියනවා. ඒ වගේම මූල්ය අරමුදල කියලා තියෙනවා මේ රාජ්ය ආයතන වලින් ප්රධාන රාජ්ය ආයතන හතරක් ගැන. ඒ කියන්නේ ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය, ලංකා ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව, මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය හා ශ්රී ලංකන් ගුවන් සේවය. මෙන්න මේවායේ තියෙන මේ ශේෂ පත්රය, ණය භාරයෙන් පිරිලා තියෙන මේවයේ ශේෂ පත්රය ජුනි මාසය වෙනකොට පිරිසිදු කරගන්නෙයි කියලා. ඒක මේ අපේ රටේ හැමෝගෙම ඉල්ලීමක්.
ඊළඟට කියලා තියෙනවා උපාය මාර්ගික වශයෙන් අතිශයින් වැදගත් ආයතන 52 ඇතුළු රාජ්ය ආයතනවල විගණන වාර්තා නිසි කලදී වහාම ප්රකාශයට පත්කළ යුතුයි කියලා. ඒක මේ රටේ හැමෝගෙම ඉල්ලීමක්. විගණකාධිපතිතුමත් ලඟදි කිව්වා නිසි ආකාරයට මේ විගණන වාර්තා නිසි කලට ලබා දෙන්නේ නැහැ කියලා. සමහර රාජ්ය ආයතනවල පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කරන විගණන වාර්තා දශකයකටත් වඩා පරණයි. ඒ නිසා මේවයේ විගණන වාර්තා පිළිබඳව තොරතුරු නැතිවීම. ඒ වගේම ඉතාම වැදගත් විදිහට ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල කියලා තිබෙනවා. මේ උපාය මාර්ග වශයෙන් වැදගත් රාජ්ය ආයතන 52 ඇතුළු ආයතනවල අධ්යක්ෂ මණ්ඩල පත් කිරීමේදී යම් නිර්ණායක සහිත ප්රතිපත්ති රාමුවක් ඉදිරිපත් කළ යුතුයි කියලා. කොටින්ම වෘත්තීය මට්ටමේ පිරිස් මේවට පත් කළ යුතුයි. දේශපාලන පත්වීම් කරන්න එපා කියලා.
දැන් මේවා එකක්වත් ආණ්ඩුව ක්රියාත්මක කරනවද? විකිණීම ගැන විතරක් කතා කරන්නේ මේ අනිත් කාරණා එකක්වත් ආණ්ඩුව ක්රියාත්මක කරනවද? නැහැ. මේක මේ ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල පිට දාලා ක්රියාත්මක කරන්න පුළුවන් දෙයක් නෙවෙයි. මේක හුදු ආණ්ඩුවේම අදහසක්. ආණ්ඩුවෙ අනිත් තර්කය තමයි රට කරගෙන යන්න ඩොලර් නැහැ. ඒ නිසා මේවා විකුණලා, අඩු ම තරමින් ඩොලර් බිලියන තුනක්වත් සොයාගන්න ඕනෙයි කියන කාරණය.
ඇත්තටම ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ ලියවිල්ල කියෙව්වහම පේනවා ඔවුන් ප්රකාශ කරනවා 2023-27 කාලය තුළ ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල ඩොලර් බිලියන 3 ක පමණ මුදලක් අපිට ලබාදෙන්න යනවා. ඒක ඇත්ත වශයෙන්ම වෙනදා වගේ නෙවෙයි. ඒ මුදල අයවැය පියවා ගැනීමේ කටයුතු වලටත් පාවිච්චි කරන්න පුළුවන්. මීට පෙර එහෙම ලබාදීපු මුදල් ලබා දුන්නේ අපේ සංචිත වැඩිකරගැනීමට පමණයි. රජයේ වැටුප් එහෙම ගෙවන්න ඉඩකඩ ලබා දුන්නේ නැහැ. මේ පාර විශේෂ තත්ත්වයක් ලබාදීලා තියෙනවා රජයේ වැටුප් පවා මේවයින් ගෙවන්න.
ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල බලාපොරොත්තු වෙනවා තවත් ඩොලර් බිලියන 3.75 ක් විවිධ ආයතන මගින්, ලෝක බැංකුව ආසියානු සංවර්ධන බැංකුව සහ ආසියානු යටිතල බැංකුව කියන මේ ආකාරයේ බහු පාර්ශවීය ආයතනවලින් අපට ලැබෙයි කියලා. දැන් ඊටත් පිටින් තමයි මේ බිලියන 3 බලාපොරොත්තු වෙන්නේ ආණ්ඩුව.
අද ජාතික සම්පත්, ජාතික සම්පත් කියලා මොරගාන රාජපක්ෂවරුන්ගේ පොහොට්ටු පක්ෂයෙ ගෝඨාභය රාජපක්ෂ මැතිතුමා සෙලෙන්ඩිවා කියලා කොම්පැනියක් හැදුවා. රටේ ඉතාම වටිනා දේපළ විකිණීමට. ඒ සඳහා තමන්ට සුවච කීකරු වෙනත් කිසිම සුදුසුකමක් නැති සිරිනිමල් පෙරේරා නැමැති පුද්ගලයාව පත් කළා. නාගරික සංවර්ධන අධිකාරියේ ලේකම්වරයා ලෙස ඔහු මේ රටට කළ එකම කාරණය තමයි අප විසින් ආරම්භ කළ අර සැහැල්ලු දුම්රිය පද්ධති ව්යාපෘති අහෝසි කරන ඒ දුර්දාන්ත පියවර ජනාධිපතිවරයා වෙනුවෙන් ගැනීම. ඒ හරහා ඩොලර් බිලියන 8 ක් පමණ මේ ඊළඟ වසර තුනේදී රටට එන්න තියෙන මග අසුරුවලා කටයුතු කිරීම ඒ පිළිබඳ ඔහුට අනිවාර්යෙන්ම අනාගත අධිකරණයක පියවර ගන්න ඕනේ. සුදු කරපටි අපරාධකරුවෙක්. ඒ වගේම 80,000 ක් තරුණ තරුණියන්ව තාක්ෂණ විප්ලවයට සූදානම් කිරීම සඳහා ගොඩනඟපු ඒ තාක්ෂණ නගරය විශේෂයෙන්ම ආසියානු යටිතල පහසුකම් බැංකුවේ සහ කොරියානු ආධාර ඇතුව ගොඩනැගෙමින් තිබිච්ච හෝමාගම තාක්ෂණ නගරය නතර කිරීම. කියන මේ සාහසික අපරාධ දෙක කළා. මේ සෙලෙන්ඩිවා හරහා සල්ලි හොයන්න ආපු, සිරිනිමල් පෙරේරා සහ ගෝඨාභය රාජපක්ෂ. එච්චරයි කළේ. අන්තිමට ආයෝජකයෝ ආවෙත් නෑ. මොනම දෙයක්වත් සිද්ධ වුණේ නෑ. ඇයි? මේ රට බංකොලොත් නිසා, එන හැම ආයෝජකයාම බලනවා කොහොමද තමන් ආයෝජනය කරන ඩොලර් ආපසු ගෙනියන්නේ කියලා. ආපසු ගෙනියන්න ඩොලර් නැත්නම්, ඒගොල්ලෝ ආයෝජනය කරන්නේ නැහැ. භූ දේශපාලනික වශයෙන් හිතලා කවුරුහරි ආවොත්, මිස ව්යාපාර සඳහා මේවට එළඹෙන්නේ නැති බව ප්රකාශ කරන්න ඕනේ.
තාම වාමාංශික ව්යාපාරයේ වෘත්තීය සමිතිවල හිස් වල තියෙන්නේ අර සෝවියට් මාදිලිය, කියුබන් මාදිලිය තමයි තාම තියෙන්නේ. ඇත්තටම ඒ මාදිලියේ රාජ්ය අංශයන් විසින් සිදුකරන ලද දේවල් ලංකාව ඇතුලේ ඇතැම් දේවල් ජයග්රහණ තියෙනවා. නමුත් පොදුවේ ගත්තහම තියෙන්නේ මහත් වූ විනාශයන්, මේ ලෝකයේ රාජ්ය අංශය කරන්නේ කොහොමද කියන එක ගැන වැදගත් උදාහරණයක් තියෙන්නේ සිංගප්පූරුවේ. සිංගප්පූරු එයාර් ලයින් කියන්නේ සිංගප්පූරුවට අයිති එකක්. සිංගප්පූරු රජයට අයිති එකක්. හැබැයි ලෝකයේ අංක එකේ ගුවන් සමාගම. මේ රාජපක්ෂකරණය කරපු ශ්රී ලංකන් වගේ නෙවෙයි. එතකොට මේ සිංගප්පූරු මාදිලිය කොහොමද ලංකාවේ ක්රියාත්මක කරන්නේ කියලා අපි පෙන්නලා දුන්නා 2010 දිත්, 2015 දිත් ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව, නාගරික සංවර්ධන අධිකාරිය වැනි පාඩු ලබලා රාජපක්ෂලා විසින් විනාශ කරපු ඒ ආයතන ගොඩනංවන්න, වෘත්තීය මට්ටමේ මැදිහත්වීමක් කරලා අපි පෙන්නලා දීලා තියෙනවා.
රජය සියලු දෙයින්ම අයින් වෙලා ව්යාපාර පුද්ගලික අංශයට දීලා නියාමනය කරන්න ඕනේ කියන කාරණයේ දි මේ රටේ පුද්ගලික අංශය කොච්චර වගකීමෙන් ක්රියා කරනවද කියලා අපි දැක්කා අර ටයිල් ඒකාධිකාරය හැදුනු වෙලාවේ හැසිරිනු හැටි. සිමෙන්ති ඒකාධිකාරය ඇතිවුනු වෙලාවේ හැසිරුනු හැටි තුන් ගුණයකින් නග්ග ගත්තා. කෝටි ගණන් ලාභ ඉපයුවා. අනිවාර්යෙන්ම පුද්ගලික අංශයට ව්යාපාරවලට දෙනවා නම් අතිශය ශක්තිමත් නියාමන ක්රියාවලියක්. නියාමන අධිකාරී ප්රමාණයක් ස්වාධීනව තිබිය යුතුමයි. හැබැයි ආණ්ඩුව මොකද කරන්නේ? දැන් තියෙන නියාමන අධිකාරී වලටත් උදාහරණයක් හැටියට අර මහජන උපයෝගිතා කොමිසම වැනි ඒවටත් පහර දෙනවා. බිඳ දමනවා. ඒවා දුර්වල කරනවා. දේශපාලනකරණය කරනවා.
ඒ වගේම නිදහස් තරගයට ඉඩ දිය යුතුයි. සිද්ධාන්තිකව ගත්තොත් සිපෙට්කෝ එකයි, අයිඕසී එකයි, තෙල් විකුණන්න ගිහිල්ලා තරඟ කරලා අඩු මිලට අපිට ලැබෙන්න ඕනේ. අපිට අඩු මිල ලැබිලා නැහැ. ඇයි? ආණ්ඩුව ඒවා නියාමනය කරනවා. ආණ්ඩුව අධික ලාභ උපයනවා. අද ආණ්ඩුවම කියලා තියෙනවා රුපියල් සීය, හැත්තෑ අට, පෙට්රල් ලීටරයකින්, ඩීසල් ලීටරයකින් ගන්නවා කියලා. ආණ්ඩුවම කියලා තියෙනවා. එතකොට මේ විදිහට ආණ්ඩුව මේවයින් බදු ගගහා ලාභ උපයන්න ගියා ම මේවාට සිනෝපෙක් නෙවෙයි, කවුරු ආවත්, මහජනයාට අඩු මිලට නම් ලැබෙන්නේ නැහැ. නිකන් ශෙඩ් ටික බෙදලා දෙන එක විතරයි වෙන්නේ. හැබැයි ඒකෙන් එක්තරා දෙයක් වෙයි. මොකක්ද? අඩු ම ගානේ කෙටි කලකට මේ තෙල් ගෙන්වීම ආනයනයේදී යන ඩොලර් බිල යම් ප්රමාණයක සහනයක් ලැබෙයි. නමුත් රජය විධිමත් නියාමනයක් තියෙනවා නම්, තරඟකාරීත්වයට ඉඩ දෙනවා නම්, ඔය ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය වගේ රටවල් කරනවා වගේ, ඇත්ත වශයෙන්ම මේ ක්රියාවලියෙන් යම් සහනයක් ජනතාවට ලැබෙන්න නියමිතයි.
රජයේ ආයතනවල බර හකුළුවන්න ඕනේ නම්, මේ තැනින් තැනින් අරගෙන, රක්ෂණ සංස්ථාව, ශ්රී ලංකන් ටෙලිකොම් විකුණන්න නෙවෙයි කරන්න ඕනේ. මුළු රජයක් හැටියට කටයුතු කරන එක. ඒ සඳහා වූ විධිමත් යෝජනාවක් අපි ඉදිරිපත් කළා. අපේ 43 සේනාංකයෙනුත් ඉදිරිපත් කළා. ඒ වගේම අපි මූලිකත්වය දරපු ආර්ථික ස්ථායිකරණ කමිටුවෙනුත් ඉදිරිපත් කළා. 2200 ක් වන රාජ්ය ආයතන කළමනාකරණ විගණනයකට ලක් කරලා වහලා දාන්න ඕන ආයතන මොනවා ද? එකතු කරන්න ඕනේ ආයතන මොනවා ද? කුඩා කරන්න ඕන ආයතන මොනවා ද? පවත්වා ගත යුතු ආයතන මොනවා ද? පුද්ගලීකරණය කළ යුතු ආයතන මොනවා ද කියලා විද්යාත්මක ක්රමවේදයකට ඒක කරන්න. එතනදී සේවකයොත් සාකච්ඡාව කරගෙන යන්න. ජනතාවත් එක්ක සාකච්ඡාව කරගෙන යන්න. එහෙම නැතුව තමන්ගේ හිතවතුන් තුන් හතර දෙනෙක් පත් කරලා විශේෂඥ කමිටුවක් කියලා ඒ කමිටුවේ තීරණ නෙමෙයි මෙතනදි වැදගත්. මැදිහත් ක්රියාවලියක්. ඒක මුදල් අමාත් යාංශයට පහසුවෙන්ම කරන්න පුළුවන් දෙයක්. බැරි නම් කියන්න අපි කරලා දෙන්නම්. 15 ලක්ෂයක් පමණ වන රජයේ සේවකයෝ මුළු සේවකයින්ටම නිකන් අවුරුදු පහක නිවාඩුවක් දීලා ගෙදර යන්න කියන්නේ නැතුව අත්යවශ්ය සේවකයෝ ටික කවුද? අත්යවශ්ය නොවන සේවකයෝ කවුද? සේවකයෝ අතිරික්ත කවුද කියලා හඳුනාගෙන ඒ අනුව ප්රතිපත්ති හදලා ඕනේ ක්රියා කරන්න.
යම් ආයතන පුද්ගලික අංශයට දෙන කොට මේ සල්ලි බලලම දීලා හරියන්නේ නැහැ. ඒකට හොඳම උදාහරණය ටෙලිකොම් ආයතනය. ටෙලිකොම් ආයතනය එදා පුද්ගලීකරණය කරන වෙලාවේ, එන්ටීටී එකට, ජපානය දෙන වෙලාවේ ලොකු විරෝධතාවයක් ආවා. හැබැයි එන් ටී ටී ආයතනය, ඒ ටෙලිකොම් ආයතනයේ ගුණාත්මකභාවය ඉහලට ගෙනිච්චා. තාක්ෂණික වශයෙනුත් ඉහළට ගෙනගියා. ඒ වගේම කළමනාකරණමය වශයෙනුත් ඉහළට ගෙනගියා. ඊට පස්සේ එන් ටී ටී ආයතනයේ විධායකයට වීසා බලපත්රය බලෙන්ම නොදී හිටියා රාජපක්ෂ ආණ්ඩුව. එහෙම බලෙන් තමයි ඔවුන්ගේ කොටස් උදුරා ගත්තේ. එහෙම තමයි වුණේ. ඒකෙන් තමයි ටෙලිකොම් ආයතනය බිඳ වැටීම ඇරඹුනේ. පහුගිය කාලය තුළ අපේ යහපාලන කාලයේත් ගෝඨාභය කාලෙත් අනවශ්ය ආයෝජන කරලා, ඒ ආයෝජනවල ප්රතිඵල හැටියට අද ටෙලිකොම් ආයතනය බිලියන 55 ක දැවැන්ත ණය කන්දකට මුහුණ දීලා තියෙනවා. ඒක 38 දක්වා අඩු කළා කියනවා. ඒක තමයි හේතුව හැටියට දැන් ගේන්නේ. ඉතින් ටෙලිකොම් ආයතනය හෝ වෙනත් ආයතන වල මේ පුද්ගලීකරණය කරනකොට මේවා දියුණු කරන්න ඕන කොහොමද? මේවා දියුණු කරලා ඉදිරියට ගෙනියන්න දරන්නේ කොහොමද? සේවකයින්ගේ රැකියා සුරක්ෂිතභාවය කොහොමද? සේවකයින් කොහොමද පවත්වගෙන යන්නේ කියන කිසිම අධ්යයනයකින් තොරව තමයි මේ කටයුතු අද සිදුකරගෙන යන්නේ.”
මෙහිදී අදහස් දැක්වූ 43 සේනාංකයේ වෘත්තීය සමිති හා බහුජන සංවිධාන සම්බන්ධීකාරක බන්දුල චන්ද්රසේකර මහතා සඳහන් කළේ, ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල ණය දීම සම්බධයෙන් රට අනුගමනය කළ යුතු කොන්දේසි මාලාව සම්බන්ධයෙන් රට තුළ විවිධ අදහස් මතුව ඇත බවය.
“රට යළි සාමාන්ය තත්ත්වයට පැමිණීමේදී විශේෂයෙන් විදේශ ණය බර අඩු කිරීම සඳහා අවශ්ය වන මූල්ය පහසුකම් ලබාගැනීම සඳහා රාජ්ය ආයතන විකුණන බවට තමයි ආණ්ඩුව පැත්තෙන් ප්රකාශයට පත් වෙලා තියෙන්නේ. මේ කාර්යය සිදුවෙන්නේ කොහොමද? මේ තුළ රටේ ජනතාවට බලපාන්න පුළුවන් ප්රශ්න මොනවද? රට පැත්තෙන් විශේෂයෙන් මේ ආයතන ඒ ආකාරයෙන් පෞද්ගලිකරණය කිරීමේ හෝ ඒවායේ කොටස් විකිණීම තුළ ඒ ආයතනවල ඉදිරි පැවැත්ම කොයි ආකාරයෙන් විය හැකිද? එය ජනතාවගේ පැත්තෙන් ජනතාවට සේවය සැපයීම පැත්තෙන් කොයි ආකාරයෙන් ඒ ආයතන අලුත් පුනර්ජීවනයක් ලබා ගත යුතුද කියන ප්රශ්නය අද පැන නැගිලා තියෙනවා. අද අපි බංකොලොත් රටක මේ පිළිබඳව වඩා ගැඹුරින් හිතලා බලලා, සාකච්ඡා කරලා මේ රටේ ප්රධාන දේශපාලන පක්ෂ අතර පොදු එකඟතාවයක් ඇති කර ගැනීමේ වැදගත්කම. ඒ වගේම වෘත්තීය සමිති සමග අලුත් සමාජ සම්මුතියක් මේ ප්රශ්නය සම්බන්ධයෙන් ඇතිකර ගැනීමේ වැදගත්කම අපි සෑම වෙලාවෙම අවධාරණය කළා.”
ලෙෂාන් විදානගමාච්චි
මාධ්ය ලේකම්
You may like
Local
රනිල් සජිත් මගේ ඇස්දෙක වගේ. මාතලේ සජබේ මංත්රි රෝහිණි කවිරත්න…
Published
1 month agoon
August 13, 2023
ජනාධිපති වික්රමසිංහ මහතා සහ විපක්ෂ නායක සජිත් ප්රේමදාස මහතා තම ඇස් දෙක වගේ යයි සමගි ජන බලවේගයේ මාතලේ දිස්ත්රික් මන්ත්රී රෝහිණි කුමාරි කවිරත්න මහත්මිය පවසයි.
රනිල් වික්රමසිංහ සහ සජිත් ප්රේමදාස යන පුද්ගලයින් දෙදෙනා අතුරින් අතුරින් වඩාත් ප්රිය කරන නායකයා කවුදැයි ඇසූ පැනයකට පිළිතුරු ලබාදෙමින් ඇය මේ බව සදහන් කරයි ඒසේම
2019 වසරේ දී ජනාධිපතිවරනයට ඉදිරිපත් විමට සජිත් ප්රේමදාස මහතා ගත් තීරණය හේතුවෙන් ඔහුට ජනතාවගේ සිහින කුමරා වීමට තිබූ අවස්ථාව ගිලිහී ගිය බව ද එසේ නොකළා නම් ඔහු 2024 වසරේදී ජනතාවගේ සිහින කුමරා වන බව ද රෝහිණි කුමාරි කවිරත්න මහත්මිය සදහන් කරන්නීය.
අන්තර්ජාල නාලිකාවක් සමඟ සාකච්ඡාවකට එක්වෙමින් ඇය මේ අදහස් පළකලේය ඒහිදි වැඩි දුරටත් අදහස් දැක්වු ඇය පැවසුවේ ගංජා නිතිගත කිරිම හා ගනිකා වෘතිය මෙරට සමාජ ගත කිරිමේ දි ගනිකාවෘතිය නිතියක් රටක සංස්කෘතිය ගැන අවධානය යොමුකර සංවර්ධන ඉලක්ක සැකසිය යුතුය යන මතය දරණ බවත් මෙරට දේශ පාලනය ගැන කල කිරිමෙන් සිටින බවද ඊලග ඡන්දයට ඒ්ම ගැනද සැක සහිත බව පැවසිය…
මෙරට දේශපාලකයෝ රටට යමක් කරන්න හිතන්නේනම් අනිවාරයෙන්ම වසර කිපයක් පුරා යම් ඒකතුවක සිටිය යුතු බවද ඇය පවසයි රටක ප්රශ්ණ අමතක කරන්න ඡන්ද කල් දැමිම නොක යුතු බවත් ඒය ජනතා ප්රශ්ණ හංගන්න වතුරේ බෝලයක් හංගනව වගේ වැඩක් බව පැවසිය……
Business
ණය ගැනීමේ සීමාව රුපියල් බිලියන 4,979 සිට රුපියල් බිලියන 13,979 දක්වා වැඩි කිරීමට පාර්ලිමේන්තු රාජ්ය මුදල් කාරක සභාව අනුමැතිය…
Published
1 month agoon
August 10, 2023
රාජ්ය මුදල් පිළිබඳ කාරක සභාවට මුදල් අමාත්යංශයෙන් නැවත කිසිම ආකාරයක අලුත් ණය ගැනීමක් නොකරන බවටපොරොන්දුවක් මත මේ සීමාව වැඩිකර ඇත.
ජාත්යන්තර මුල්ය අරමුදලේ විස්තීරණ ණය පහසුකම ලබා ගැනීමට අදාළ වැඩසටහන් සම්බන්ධයෙන් ශ්රී ලංකාවේ දේශීය ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේ ක්රියාවලියට අවශ්ය පහසුකම් සැලසීම සඳහා රුපියල් බිලියන 4,979 වූ ණය ගැනීමේ සීමාව රුපියල් බිලියන 13,979 දක්වා වැඩි කිරීමට පාර්ලිමේන්තු රාජ්ය මුදල් කාරක සභාව අනුමැතිය ලබාදුන් බව රාජ්ය මුදල් පිළිබඳ කාරක සභාවේ වැඩබලන සභාපතිවරයා ලෙස පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී පාඨලී චම්පික රණවක මහතා අද (09) දින එම කාරක සභාවේ වාර්තාව පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කරමින් පවසන ලදී.
එහිදී වැඩබලන සභාපතිවරයා පාර්ලිමේන්තුවට විශේෂයෙන් අවධාරණය කර සිටියේ මුදල් අමාත්යංශය විසින් රුපියල් බිලියන 9,000 නැවත ණය නිකුත් කිරීම සඳහා වූ ණය සීමාව ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේ ක්රියාවලියට පමණක් යොදාගනු ලබන බවත් නැවත කිසිම ආකාරයක අලුත් ණය ගැනීමක් සිදු නොකරන බවටත් මුදල් අමාත්යංශය ලබාදුන් පොරොන්දුව මත අදාළ අනුමැතිය ලබාදුන් බවයි.
මෙහිදී පාර්ලිමේන්තු රාජ්ය මුදල් කාරක සභාවේ වැඩබලන සභාපතිවරයා ලෙස පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී පාඨලී චම්පික රණවක මහතා වැඩිදුරටත් දැක්වූ අදහස්…
“2022 අංක 43 දරණ විසර්ජන පනත සංශෝධනය කිරීම සඳහා වූ පනත් කෙටුම්පතෙහි අදාළ සංශෝධනය 2023.08.08 වෙනි දින පාර්ලිමේන්තුවේ මුදල් කාරක සභාවේ අවධානයට යොමු විය. ඒ අනුව 2022 අංක 43 දරණ විසර්ජන පනතේ දෙවැනි වගන්තියේ පළවෙනි උප වගන්තියේ ආ ඡේදයේ රුපියල් බිලියන 4,979 වූ ණය ගැනීමේ සීමාව රුපියල් බිලියන 13,979 දක්වා වැඩි කිරීම මගින් රුපියල් බිලියන 9,000 නැවත ණය නිකුත් කිරීම සඳහා ණය සීමාව සංශෝධනය කිරීමේ අවශ්යතාවය හා පනතේ දෙක, හතර උප වගන්තිය හා දෙවන උප ලේඛනය සංශෝධනය කිරීම මගින් ණය ආපසු ගෙවීම සඳහා භාණ්ඩාගාර මෙහෙයුම් දෙපාර්තමේන්තුවට අවශ්ය ප්රතිපාදන සලසා දීමක් ලෙස රුපියල් බිලියන 4,222.23 සිට රුපියල් බිලියන 13,202.23 දක්වා වූ වියදම් සීමාව වැඩි කිරීම සිදුවේ. සංශෝධන බලපෑම ජාත්යන්තර මුල්ය අරමුදලේ විස්තීරණ ණය පහසුකම ලබා ගැනීමට අදාළ වැඩසටහන් සම්බන්ධයෙන් ශ්රී ලංකාවේ දේශීය ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේ ක්රියාවලියට අවශ්ය පහසුකම් සැලසීම වෙනුවෙන් සිදුකරන තාක්ෂණික ක්රියාවලියක් වන නිසා නාමික වශයෙන් පමණක් මෙම ණය ගැනීමේ සීමාව සහ ණය ආපසු ගෙවීමේ ප්රතිපාදන වැඩිවේ.
සමාජයේ මතයක් ඇති වුණා බිලියන 9,000 පමණ අතිරේක ණය ගැනීමක් යෝජනා කරලා තියෙනවයි කියලා. ඒ පිළිබඳ අපි ඊයේ මුදල් අමාත්යංශයෙන් විමසීමක් කළා. මුදල් අමාත්යංශය පොරොන්දු වුණා කිසිම ආකාරයක අලුත් ණය ගැනීමක් සිදුකරන්නේ නෑ කියලා. එමගින් සිදුවන්නේ භාණ්ඩාගාර බිල්පත් හා බැඳුම්කර ඒ වගේම විදේශ ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේදී බිල්පත් බැදුම්කර වීම නිසාත් ඒ වගේම විදේශ ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේ අවශ්යතාවය සඳහා පමණක්(ගණකාධිකරණ ක්රියාවලියක් සඳහා පමණක්) මෙය සිදුකරන බවයි. ඒ අනුව අපි බලාපොරොත්තු වෙනවා මුදල් අමාත්යංශයෙන් ඒ පොරොන්දුව ඉටු කරයි කියලා. දේශීය ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීමේ ක්රියාවලියේ විශ්රාම අරමුදල තෝරා ගන්නා ලද අංශ කිහිපයක පමණක් අඩංගු 2032 දක්වා කල් පිරෙන භාණ්ඩාගාර බිල්පත් රුපියල් බිලියන 6,000 ද, විදේශීය ණයට අදාළ භාණ්ඩාගාර, බැඳුම්කර රුපියල් බිලියන 3,000 වටිනාකමකින් යුත් ණය ප්රමාණය එකතු වූ රුපියල් 9,000 ණය ප්රමාණය දිගුකාලීනව ආපසු කියවෙන ණය බවට පත් කිරීමේ ක්රියාවලියට යටත් වීම පමණක් මෙහිදී සිදුවන නිසා, රාජ්ය වැය ශීර්ෂයන්හි සිදුවන නාමික වෙනස්කමක් පමණක් මෙහිදී සිදුවේ. 2032 පසු සිදුවෙන ණය ගනුදෙනු පිළිබඳව මෙමගින් ප්රකාශ නොකරන බවද මෙහිදී දැනුම් දීමට කැමති.” යනුවෙන් පැවසීය.
Local
අස්වැසුමෙන් අහිමි වූ දෘශ්යාබාධිත හා වැඩිහිටි දීමනාව ගෙවිම ඇතුළු අබාධිත ප්රජාවගේ ගැටලු රැසකට පාර්ලිමේන්තුවේ ක්රම සහ විධි පිළිබඳ කාරක සභාවෙන් කඩිනම් විසදුම්…
Published
1 month agoon
August 10, 2023
පාර්ලිමේන්තුවේ ක්රම සහ විධි පිළිබඳ කාරක සභාව ඊයේ (08) දින එහි සභාපති පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී පාඨලී චම්පික රණවක මහතාගේ ප්රධානත්වයෙන් රැස් වූ අතර, ශ්රී ලංකා දෘශ්යාබාධිත ජනතා සම්මේලනය මගින් ඉදිරිපත් කොට තිබූ ගැටලු කිහිහිපයක් කෙරෙහි අවධනය යොමුකරමින් මෙම සාකච්ජාව පැවැත්විණ.
මේ සඳහා සුභසාධක ප්රතිලාභ මණ්ඩලයේ සභාපතිවරයා, කොළඹ මහනගර සභාවේ නාගරික කොමසාරිස්වරයා සහ ශ්රී ලංකා මහබැංකු අධිපතිවරයා කැඳවා තිබිණ.
පසුගිය 04 වනදා ශ්රී ලාංකේය ඉතිහාසයේ ප්රථම වරට දේශපාලන පක්ෂයක් විසින් තම ප්රතිපත්ති ප්රකාශනයක් බ්රේල් ක්රමයට සකස් කොට ශ්රී ලංකා දෘශ්යාබාධිත ජනතා සම්මේලනය වෙත පිළිගැන්වීම සිදුවූ අතර එහිදී දෘශ්යාබාධිත ජනතාව මේ වනවිට මුහුණ පා සිටින ගැටලු කිහිපයක් කෙරෙහි පක්ෂ නායක පාඨලී චම්පික රණවක මහතාගේ අවධානයට ලක් විය. ඒ සඳහා විසඳුම් සොයාදීමට දුන් පොරොන්දුව හමුවේ අදාල අංශ සමඟ සාකච්ජා කිරීමට පාර්ලිමේන්තුවේ ක්රම සහ විධි පිළිබඳ කාරක සභාව ඊයේ දින රැස්කරන ලදී.
මෙහිදී ඉදිරිපත් වූ ගැටලු හමුවේ අප්රේල් මස සිට අබාධිත දීමනාව නොලැබීම සම්බන්ධයෙන් ශ්රී ලංකා දෘශ්යාබාධිත ජනතා සම්මේලනයේ නිලධාරීන් කරුණු දක්වන ලදී. ඒ අනුව අස්වැසුම ප්රතිලාභ ක්රමය යටතේ වැඩිහිටි හා අබාධිත දීමනා ගෙවීම අත්හිටුවා තිබුණද, කලින් අබාධිත දීමනාව හා වැඩිහිටි දීමනාව ගෙවූ 72,000 ක් වූ සියලු දෙනාට එම දීමනාව ජූලි මස සිට නැවත ගෙවීමට තීරණය කොට තිබේ.
එමෙන්ම බැංකු ගනුදෙනු සඳහා යොමුවන දෘශ්යාබාධිත ජනතාවට තනිවම බැංකු ගිණුම් විවෘත කිරීමට නොහැකි වීම හා ඒ සඳහා බැංකු මගින් පහසුකම් ලබානොදීම සම්බන්ධයෙන් පැනනැගී තිබු ගැටලුව මහබැංකු වෙනුවෙන් පැමිණ සිටි නිලධාරියාගේ අවධානය යොමු වී ඇති අතර එහිදී ඔහු විසින් පවසා ඇත්තේ මහබැංකු විසින් ගනුදෙනුකරුවන්ට අදාළ ප්රඥප්තිය හා විශේෂ නියෝග මාලාව මගින් දෘශ්යාබාධිත ජනතාවට විශේෂ පහසුකම් සැලසීමක් කලයුතු බවට කරුණු ඇතුලත් කර ඇති බවත් එම නියෝග නොපිළිපදින බැංකු සම්බන්ධයෙන් මහබැංකුවට කටයුතු කළ යුතු බවත්ය.
තවද එම සම්මේලනය පිහිටා ඇති ගොඩනැගිල්ලේ වහලය අලුත්වැඩියා කරගැනීමට ඔවුන් විසින් ඉල්ලීමක් දිරිපත් කර තිබු අතර ඒ සඳහා පසු දිනම අදාළ ගොඩ නැගිල්ල නිරීක්ෂණය කොට අදාල ගාස්තු පිළිබඳ ඇස්තමේන්තුවක් සකස්කර සතියක් ඇතුලත ලබාදෙන ලෙසට කොළඹ මහනගර සභාව නියෝජනය කළ ඉංජිනේරු මහතා හට පාර්ලිමේන්තුවේ ක්රම සහ විධි පිළිබඳ කාරක සභාවේ සභාපති පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී පාඨලී චම්පික රණවක මහතා විසින් නියෝගයක්ද නිකුත් කර තිබේ.